Flika dressyrträning 23/4

Igår var det dags för dressyrträning igen. 
 
Cajsa red som vanligt ett tag först och hon tyckte att hon kändes bättre än sist så det är ju bra. 
 
Sen när jag hoppade upp jobbade vi väldigt mycket med hur jag gör med mina händer. Innan har jag nämnligen behövt parera henne med yttertygeln hela tiden för att hon ska hålla sig på plats, men nu ska jag inte behöva göra det längre utan hon ska lyssna för mina skänklar och jag ska kunna vara helt stilla med min yttertygel. Detta är fullt möjligt för hästen nu, men jag har lagt till en vana att parera henne med yttertygeln så fort hon inte tar min innerskänkel och då kommer hon aldrig heller behöva ta skänkeln. Så vi jobbade alltså med att jag ska sluta balansera upp allt åt henne, så att hon kan lära sig att balanera upp sig själv. 
 
I vänstervarvet går det riktigt bra och jag behöver inte tänka på det så mycket för där är hon ganska följsam. I högervarvet däremot är hon lite stelare och blir lite surigare när man är "jobbig" och det är där mitt problem kommer in. Så för att lösa min ovana gjorde vi en knut på tygeln som jag red med, på så vis kunde jag inte leda med yttertygeln. 
 
Efter ett tag funkade det här väldigt bra! Hon blev mycket stadigare i formen och specellt galoppe blev väldigt mycket bättre i båda varven :)
 
Hon blev väldigt trött och faktiskt lite svettig på slutet, så hon jobbade på :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0