Mobil-debatten

Många av er har säkert hört om den såkallade "mobil-debatten"? Om inte så handlar det om människor som sitter med mobilen på hästryggen. Så nu tänkte jag skriva vad jag tycker om detta och vilka jag tycker har rätt, dem som säger att det borde totalförbjudas eller dem som tycker att det ligger på var mans eget ansvar.
 
Jag måste säga att jag håller med den andra avv dessa kategorier, det ligger på det egna ansvaret om man vill sitta och kolla instagram/facebook/svara på sms eller vad man nu kan tänkas göra medans man rider. Jag sitter ofta med mobilen när jag skrittar fram/av och jag ser inte det som ett problem. Jag känner min häst och vet i vilka situationer jag kan ta upp telefonen och fippla med den, för mig är det inte ett problem att göra det när jag sitter och skrittar på långa tyglar med den hästen jag har medans det kanske för någon annan är det. Man måste helt enkelt kunna bedöma sådana saker själv.
 
En helt annan sak blir det dock på framridning/framhoppning till tävling, där kan det gärna få bli förbud! Tycker att det är otroligt oansvarigt att sitta och titta ner i telefonen när det är massa andra ekipage runt omkring en, då måste uppmärksamheten vara på hästen och på alla runt omkring (du känner inte de andras hästar även om du känner din egen och vet att den är lugn) annars kan det faktiskt bli farligt. 
 
Så, när man rider själv eller med hästar och ryttare man känner så tycker jag att det är okej att sitta med telefonen. Självklart måste man kunna ha lite koll på hästen och saker runt omkring också, men man (jag iaf) blir inte helt bortkopplad från omgivningen för att jag kollar på min telefon. Framridning/framhoppning, absolut ingen telefon uppe!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0