Presentation-Flika

Flika är en D-ponny född 2003 på 147,5cm i m.h. Hon är brunskimmel (detta syns dock inte) med svaga gråa fläckar och tvåfärgad man och svans. Hennes namn är lite konstigt och ingen vet riktigt hur det ska uttalas, själv uttalar jag det Flicka (så om folk frågar hur det uttalas är detta svaret), men de flesta uttalar det som det stavas vilket också är okej. 
 
Flika köpte jag den 26 december 2010 och har alltså haft henne i 2 år och 4 månader i skrivandets stund. Vi vet ingenting om vad hon gjort innan hon kom till oss då hon är importerad direkt från Holland (hon är dock född i belgien) med okänd stam och vi köpte henne från ett försäljningsstall. Vi tror dock inte att hon gjort mycket alls då hon var väldigt oriden, omusklad och outbildad när hon först kom till oss. Hon var också väldigt rädd för plötsliga ljud och rörelser. 
 
I mars 2011 råkade vi ut för en olycka, jag och ett par kompisar red ut tillsammans och jag hade hackamore. Hackamoret var inte spännt tillräckligt och när jag försökte stanna från galopp vände sig en av skänklarna upp och ner vilket gjorde att Flika blev rädd och jag kunde inte få stopp. Hon skenade hem till stallet i full fart och någonstans på vägen sparkade hon sig på högra frambenet. Det blev en väldigt långsam igångsättning och en väldans massa utflykter till ATG. I december fick vi börja hoppa igen och efter det var vi i princip helt igång igen. Skadan är idag helt läkt och hon har inga som helst problem av den utan hon är helt frisk. Jag tror att skadan bidrog till att vi fick ett starkare band mellan oss och att vi fick lära känna varandra utan massa krav, vilket jag (trots att det inte var så kul att ha en skadad ponny 3 månader efter att man köpt den) tror var en fördel.
 
I hanteringen från marken är hon väldigt snäll, går väldigt bra att klippa, sko och är oftast snäll att lasta (kan vara lite stoig och tjura lite, men gör aldrig något dumt). Hon skulle aldrig sparkas eller bitas. Om det inte är så att hon blir lite upphetsad när man ger godis, då kan ett par fingrar lätt slinka med in mellan tänderna... Hon står snällt lös i gången när man sköter och hon är också duktig på enkel frihetsdressyr (eller vad man nu vill kalla det), svänga, trava, stanna o.s.v. lös efter/vid sidan av mig.
 
I ridningen är hon lite mer komplicerad än i hanteringen, minst sagt. Hon är väldigt pigg och blir lätt stressad. Hon går inte så bra i grupp, speciellt framhoppnigar har varit ett stort problem för oss då hon blir extremt stressad. Hon är ganska stoig och det går väldigt bra sålänge hon är på rätt humör. Ibland lyssnar hon väldigt fint och ibland slår det slint totalt i huvudet på henne. Vid dessa tillfällen blir hon näst intill okontaktbar och springer runt lite hur som helst. Hon är dock aldrig dum, dvs. bockar, stegrar eller sparkar. De gånger det slår slint är vid tillfällen då hon blir väldigt stressad (det kan dock ibland vara utan anledning) och vid dessa tillfället kan hon resa sig lite lätt. Sparka har hon endast gjort ett fåtal gånger när hon har blivit lite sur och bockat har hon aldrig gjort. 
 
I dressyren är hon inte så utbildad, men blir bättre och bättre. Vi startade för ett par veckor sedan vår första dressyrtävling.
 
Hoppning är det hon tycker är roligast, och om hon själv får bestämma ska det helst gå fort också. Hon är extremt ärlig på hinder och stannar endast om man kommer helt åt helsike (och inte ens då ibland) eller om hon inte förstått vad hon ska göra. Med andra ord stannar hon bara vid extrema ryttarmissar. Vi tävlar just nu ld/lc men ska snart debutera lb. 
 
I övrigt är hon den oräddaste häst jag någonsin träffat på! Om hon hoppar till eller blir rädd för något blir man väldigt förvånad. Hon har aldrig tittat till på ett hinder och hon har blivit rädd när vi har ridit ut extremt få gånger. Saker som välta soptunnor, prasslande plast eller älgar är inget som hon tar större notis om. De gångerna hon blivit mest upprörd är när jag rammlat av (bara 2 ggr på henne faktiskt), det tycker hon är ganska obehagligt och blir lite spänd. 
Flika hälsar på en av Roo Gårds grisar efter dressyrtävlingen, dom är väldigt fina tycker hon ;)
 
Detta är helt enkelt en väldigt speciell ponny! Om ni vill läsa hela vår resa kan ni kika in på min gammla blogg: http://ponnyhopparna.blogg.se/. Där finns många ridpass, träningar, tävlingar och hela historien om hennes skada nerskrivet. Dessutom har jag min kanal på youtube ni hittar den om ni söker på mitt namn (Klara Toll), där finns alla våra tävlingar och en massa träningar från när jag fick henne till nu :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inger

roligt med uppdatering

2013-04-08 @ 09:11:29
URL: http://ponnyhopparna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0