Träningsläger dag 1

Idag var första dagen på träningslägret som jag är med på (på roo). Jag ska vara med 2,5 dagar av 4, idag, imorgon och halva torsdag då jag är på grönan hela dagen på onsdag och på torsdag ska vi som sagt in till ATG med Flika och då vill jag vara med. Kommer dock hinna till eftermiddagspasset på torsdagen om det inte drar ut vääääldigt mycket.
 
Idag var iaf som sagt första dagen, jag kommer att rida två hästar varje dag. Proton på dressyrpassen och Mon Ami på hoppassen då Proton inte vill hoppa (vi har ett dressyrpass, ett hoppas och ett fyspass varje dag).
 
Dressyren:

Första passet var då dressyr. Det var första gången jag satt på Proton och dessutom har jag inte ridit någon annan häst än Flika på flera månader och har inte ridit storhäst speciellt mycket på över ett år (även om han är ganska liten så är det ganska stor skillnad i rörelserna). Kan direkt säga att det var lite annan känsla än Flika ;) 
 
Vi jobbade lite mjukgörande med volter, ställa innåt och utåt och skänkelvikningar idag och jag tyckte att han skötte sig bra med tanke på att jag aldrig ridit honom förut. Hade lite problem med att han ville dra in nosen lite för mycket och jag fick inte riktigt koll på det, (har ju liksom aldrig det problemet med Flika)  men det gick bättre mot slutet iaf :)
 
Jag tycker att han var trevlig att rida, men som sagt var det väldigt annorlunda mot min lilla ponny ;) Får se hur det går imorgon när jag har suttit på honom en gång innan också :)
 
Hoppningen:

Det här passet hade jag som sagt Mon Ami, en till storhäst som jag inte heller ha suttit på innan, inte heller hon är speciellt stor men som sagt är det ändå stor skillnad från ponny. Hon var nog egentligen lite mer min stil på häst, lite mer framåt (dock tycker jag att nästan alla hästar jag sitter på känns ganska sega eftersom jag gämför med Flika) och lite mer stöd i handen. Dock är inte Proton lat på något sätt, men man har ingenting i handen vilket jag är väldigt ovan vid.
 
Vi hade en lång framridning med bommar vilket hon tyckte var ganska kul, dock lyssnade hon inte speciellt bra på mig och trängde lite och så. Hon är ganska oruttinerad och tycker inte att det gör speciellt mycket om man river ner några bommar eller så, men efter lite jobb så gick det ganska bra ändå.
 
När vi började hoppa lite (hoppa kanske var att ta i, upphöjda bommar var mer rätt kanske) så blev hon väldigt glad och hoppade lite stort, rev lite hur som helst (som sagt, hon tycker inte att det gör så mycket), och blev lite svårsvängd samt att hon bytte galopp lite som hon tyckte. Men efter några gånger var jag mer berädd på att förlja med i sprången och svänga fort efter, att det blev lite konstigt med galoppen brydde jag mig inte så mycket om utan det gick ändå.
 
Efter det hoppade vi en liten studs med tre hinder, vilket var extremt roligt enligt henne. Lika som tidigare brydde hon sig inte precis om bommarna utan dom rök ganska fort. Här började hon nog bli ganska trött också. Men hon gjorde det ändå ganska bra sista gången då hon lugnade sig lite och inte drog så mycket mot, någon bom fick vi ändå med oss men det spelade inte så stor roll ;)
 
Också en trevlig häst tycker jag, hon hade fin inställning till allt och tyckte att det var roligt. Även här känner jag mig ganska ovan vid storhäst o.s.v. Min balans är inte hundra när det blir större och det är bara "mer" helt enkelt. Men tror att jag vänjer mig ganska fort ändå :)
 
Mon Ami
 
Proton
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0