Flika 9/5

Idag blev det en tur upp till ridhuset för ett dressyrpass på utebanan. I början i skritten var hon ganska jobbig, ville inte ställa sig, sen ställde hon för mycket, sen ville hon inte gå i någon ordentlig form och sen bet hon sig fast i bettet. Men efter kanske 20 minuters jobb i skritt så släppte hon. 
 
I traven sen var hon riktigt fin, hade henne i lite högre form och lite mer samlad vilket hon tyckte var lite onödigt först och ibland bråkade hon lite. Speciellt i höger varv tyckte hon att jag ställde lite väl höga krav, inte gå för fort, ha en fin form, inte vara börjd i halsen, vara ställd innåt och inte skjuta ut bakdelen, det tyckte hon var att ta i. Men efter att hon tjaffsat emot lite så gav hon faktiskt upp och började följa mina krav ganska bra, vilade lite mer på steget istället för att gå som en symaskin :) Fick en riktigt bra känsla vissa stunder där hon verkligen fick bakbenen under sig och skjöt upp ryggen riktigt fint! 
 
Sen när jag satte mig ner ble hon lite tjurig, men fick henne på andra tankar ganska fort och då gick hon riktigt fint igen. 
 
Galoppen var också väldigt härlig idag. Vänster var lite jobbigare (som vanligt) och hon ville inte ha huvudet riktigt där jag ville utan hon var lite spänd, men efter ett antal varv slappnade hon av mer och då körde vi bara ett par varv till oh sen bröt vi av. Avbrottet var väldigt bra för att vara henne, hon tog upp huvudet lite men efter bara några steg och ett par halvhalter så gick hon fint i form igen och lyssnade faktiskt riktigt bra, vilket är ovanligt för henne. Högergaloppen var väldigt mysig och vi galopperade korta bitar på rakt spår och hon höll samma galopp och i princip samma form hela tiden. Avbrottet till trav den här gången var nog det bästa vi någonsin gjort, hon gick kvar i en stadig form och lyssnade super redan första gången! :) Så efter det travade jag bara ett par varv i kort trav och sedan travade jag av henne några varv i längre och lägre form. Hon gick kvar i samma tempo och lyssnade jättebra även fast tyglarna var längre och jag inte hade lika mycket att säga till om :)
 
Ridpassets betyg: 4/5, Hon var jättefin väldigt långa stunder och lyssnade hur fint som helst mot slutet. Varför det inte blev full pott är för att hon var lite tjaffsig ibland, men det var nästan bara i början :) Måste se till att filma något dressyrpass snart, hon har verkligen utvecklats mycket på senaste tiden tycker jag! :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0